22 листопада 2022 року проведено дискусійну панель «Психологічна підтримка учасників освітнього процесу в умовах війни» IV Міжнародної науково-практичної конференції «МОДЕРНІЗАЦІЯ СИСТЕМИ ОСВІТИ В ГІРСЬКИХ РЕГІОНАХ: НАЦІОНАЛЬНИЙ І ГЛОБАЛЬНИЙ ВИМІРИ». До роботи дискусійної панелі долучилось біля 30 учасників у змішаній формі участі (викладачі, аспіранти, магістранти, студенти). Виступи спрямовані на розгляд актуальних психолого-педагогічних проблем, напрямів, технологій та технік психологічної підтримки учасників освітнього процесу в умовах війни і продовжувались активними обговореннями та дискусіями.
Зокрема, Федик О.В., кандидат психологічних наук, доцент кафедри загальної та клінічної психології, запросила учасників до дискусії про проблеми та можливості стресу в сучасних умовах, наголосила на важливості дотримання режиму дня, підтримки ритуалів, активного способу життя, що сприятиме формуванню конструктивних стратегій долання стресу та отриманню ресурсу. Малімон В.І., кандидат наук з державного управління, доцент, магістрант 1 року навчання ОП «Психологія», акцентував увагу на самотності як стратегії подолання стресу в умовах війни, ресурсу виживання та творчості, доповів про результати свого опитування викладачів ВЗО про їх суб’єктивне відчуття самотності в умовах війни та наголосив на необхідності подальших досліджень проблеми самотності.
Кандидат психологічних наук, доцент, завідувачка кафедри психології розвитку Оксана Паркулаб у своєму виступі порушила проблему зростання рівня тривожності в українців, травмованих війною, розкрила особливості консультативної допомоги клієнтам з екзистенційною тривогою, пов’язаною з їхнім досвідом переживання самотності, відчаю, безглуздості існування, обгрунтовала застосування екстерналізуючих технік з метою об’єктивувати проблеми клієнта, реконструювати його життєвий досвід та інтегруватися з новими наративами, знаходячи порозуміння зі застрашливою складністю навколишнього світу.
Вітюк Н.Р., кандидат психологічних наук, доцент кафедри соціальної психології та Никифорук А. (магістрантка 2 курсу ОП «Психологія») звернули увагу на проблеми кібербулінгу в освітньому процесі, поділилась результатами емпіричного дослідження гендерних особливостей кібербулінгу серед старшокласників та запропонувала рекомендації як вберегти себе від кібербулінгу. Колесникова А. (магістрантка 1 року навчання ОП «Психологія») поділилась практичними рекомендаціями щодо надання емоційної підтримки дітям-сиротам в умовах війни.
Федоришин Г.М. та Чуйко О.М. (кандидати психологічних наук, доценти кафедри соціальної психології) поділились досвідом проведення онлайн груп психологічної підтримки учасників освітнього процесу, розглянули труднощі та переваги такої форми роботи, підкреслили, що групи підтримки в онлайн формі є необхідними і цинними в сучасних умовах.
Актуальність психологічної підтримки дітей, надання їм ефективних інструментів, спрямованих на формування позитивного мислення відновлення внутрішніх сил і ресурсів підкреслила Шкраб’юк В.С. (кандидат психологічних наук, доцент кафедри загальної та клінічної психології), наголосивши, що використання психологічних технік у роботі з дітьми допомагає пропрацювати травматичний досвід, усвідомити свої сильні сторони, які стануть опорою та джерелом для подолання труднощів, адаптації, допоможуть ефективно взаємодіяти з оточуючими.
Іванцев Н.І. (кандидат психологічних наук, доцент кафедри загальної та клінічної психології) розкрила роль психологічної служби ЗВО у підтримці стану психологічного здоров’я в учасників освітнього процесу, діяльність якої базується на реалізації комплексних програм профілактики порушень соціально-психологічної адаптації молоді до гострого і хронічного стресу, формування ідеології здорового способу життя.
Також, у конференції взяли участь аспіранти ОНП “Психологія” Петрук Н. Ю., Готич В. О., Кушнікова С. В.
Зокрема, Петрук Н. Ю., аспірант кафедри соціальної психології, звернула увагу на важливість застосування наративних практик для формування психологічної стійкості осіб юнацького віку. Та представила наративні практики, які допоможуть юнакам здійснити аналіз свого життєвого досвіду, знайти шляхи виходу з проблемних, кризових життєвих ситуацій та віднайти ресурси для конструювання власної соціальної реальності в умовах війни; усвідомлено визначитися з своєю професійною діяльністю.